На уроках української мови


Розвиток пізнавальної діяльності на уроках мови 
 

В молодшому шкільному віці слід приділяти увагу цілеспрямованій роботі з навчання дітей основним прийомам пізнавальної діяльності.

 
Загадки

 Загадки допомагають розвивати образне і логічне мислення, вміння виділяти суттєві ознаки і порівнювати, тренують швидкість і гнучкість розуму, кмітливість, здатність знаходити оригінальні рішення.

 Можна запропонувати дітям і самостійно скласти загадки про які-небудь відомі предмети (м'яч, книга, олівець та ін.)

 

 На ніч два віконця

 Самі закриваються,

 А зі сходом сонця

 Самі відкриваються. (Очі)

 Не море, не земля,

 Кораблі не плавають,

 А ходити не можна. (Болото)

 Сидить на віконці кішка.

 Хвіст, як у кішки,

 Лапи як у кішки,

 Вуса як у кішки,

 А не кішка. (Кіт)

 Два гуся - попереду одного гусака,

 Два гуся - позаду одного гусака,

 І один гусак - посередині.

 Скільки всього гусей? (Три)

 У сімох братів по одній сестриці. Чи багато всіх? (Вісім)

 Два батька і два сина знайшли

 Три апельсина і розділили порівну,

 Кожному дісталося по цілому. Як?

 (Дід, батько, син)

 Хто носить капелюх на нозі? (Гриб)

 Що робить сторож, коли в нього на шапці сидить горобець? (Спить)

 Як назвати п'ять днів, не називаючи чисел і назв днів?

 (Позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра)

 

Складання пропозицій

 Ця гра розвиває здатність швидко встановлювати різноманітні, іноді зовсім несподівані зв'язки між звичними предметами, творчо створювати нові цілісні образи з окремих розрізнених елементів.

 Беруться навмання три слова, не пов'язаних за змістом, наприклад «озеро», «олівець» і «ведмідь». Треба скласти якомога більше пропозицій, які обов'язково включали б в себе ці три слова (можна міняти їх відмінок і використовувати інші слова).  Відповіді можуть бути банальними («Ведмідь кинув в озеро олівець»), складними, з виходом за межі ситуації, позначеної трьома вихідними словами, і введенням нових об'єктів («Хлопчик взяв олівець і намалював ведмедя, що купається в озері»), і творчими, що включають ці предмети в нестандартні зв'язки («Хлопчик, тонкий, як олівець, стояв біля озера, яке ревло, як ведмідь»).

 

Виключення зайвого

 Беруться будь-які три слова, наприклад, «собака», «помідор», «сонце». Треба залишити тільки ті два слова, які позначають у чомусь подібні предмети, а одне слово, «зайве», що не володіє цією загальною ознакою, виключити. Слід знайти якомога більше варіантів виключення зайвого слова, а головне - більше ознак, що об'єднує кожну пару слів, що залишилася і не властивих зайвому. Не ігноруючи варіантами, які відразу ж напрошуються (виключити «собаку», а «помідор» і «сонце» залишити, тому що вони круглі), бажано пошукати нестандартні і в той же час дуже влучні рішення. Перемагає той, у кого відповідей більше.

 Ця гра розвиває здатність не тільки встановлювати несподівані зв'язки між розрізненими явищами, але легко переходити від одних зв'язків до інших, не зациклюючись на них. Гра вчить також одночасно утримувати в полі мислення відразу кілька предметів і порівнювати їх між собою. Важливо, що гра формує установку на те, що можливі абсолютно різні способи об'єднання і розчленування певної групи предметів, і тому не варто обмежуватися одним-єдиним «правильним» рішенням, а треба шукати їх безліч.

 

Пошук аналогів

 Називається який-небудь предмет або явище, наприклад «вертоліт». Необхідно виписати якомога більше його аналогів, тобто інших предметів, схожих з ним за різними істотними ознаками. Слід також систематизувати ці аналоги за групами в залежності від того, з урахуванням яких  властивостей заданого предмета вони підбиралися. Наприклад, в даному випадку можуть бути названі «птах», «метелик» (літають і сідають); «автобус», «поїзд» (транспортні засоби); «штопор» (важливі деталі обертаються) і ін. Перемагає той, хто назвав найбільшу кількість груп аналогів.

 Ця гра вчить виділяти у предметі найрізноманітніші властивості й оперувати окремо з кожним із них, формує здатність класифікувати явища за їх ознаками.

 

Завершення розповіді

 Дітям пропонується початок будь-якого оповідання. Наприклад: «Був ясний сонячний день. По вулиці йшла дівчинка і вела на повідку смішне цуценя. Раптом звідки не візьмись ...».

 Необхідно придумати продовження і закінчення розповіді. Час роботи - 10 хв.

 Розповідь можна оцінити за такими критеріями:

- закінченість оповідання;

- яскравість і оригінальність образів;

- незвичайність повороту і сюжету;

- несподівана кінцівка.

 

Складання розповіді з використанням окремих слів

 Дітям пропонуються окремі слова. Наприклад: а) дівчинка, дерево, птах, б) ключ, капелюх, човен, в) кабінет, дорога, дощ. Потрібно скласти зв'язну розповідь, використовуючи ці слова. 
 

Лінгвістичні казки

             Оскільки діти молодшого шкільного віку люблять казки, то можна широко застосувати їх на уроках при вивченні теми «Іменник» та, знайомлячись з його категоріями, пропонувати дітям складати їх самостійно.

 

Чому іменник має таку назву

Є на світі звичайна і незвичайна країна Предметія. Звичайна тому, що живуть у ній предмети і речі, люди і тварини. А незвичайна тому, що у ній тільки два міста: Хто? і Що? У місті Хто? живуть люди і тварини. У місті Що? – всі інші предмети. Керує країною незвичайний король - Іменник. Так назвали його після того, як почав давати назви, клички, імена всім, хто жив у країні. І от, зібравшись на велику раду, вирішили жителі країни називатися іменем свого короля – іменниками.

 

                                               Казка про антоніми

Жили на одній вулиці по сусідству два хлопчики. І хоч однакові імена  мали –  Антони, були вони зовсім різні.  Один низький, інший високий, один добрий, інший злий, один щедрий, інший скупий. Виросли Антони і вирішили подорожувати. Той пішов на південь, а той - на північ. А коли прощалися, один плакав, а інший – сміявся. Не судилося Антонам повернутися в рідне село, і в пам'ять про них люди стали називати протилежні слова  антонімами.

 

                                               Казка про синоніми

В далекому гірському селі жила старенька мама і було у неї троє синів. Мужній – звали старшого, Хоробрий – середнього і Відважний – молодшого. Росли сини з дитинства чудовими людьми з добрими серцями і великою силою. Коли на рідне село напали вороги, благословила мати синів на бій.  Перемагаючи ворога, вони були смертельно поранені. На очах у матері помирали сини від важких ран. З тих пір і стали  імена синів однієї матері – «синонімами», хоч і звучать по-різному, та виходять з однієї сім'ї.

 

Казка про роди іменників

         Давним-давно в одній країні жив собі король. Звали його Іменник. Іменник в усьому любив порядок. Був він дуже багатим і пишався цим.

         Одного разу він завів собі великий журнал, щоб вести облік своїх підлеглих.

         Ось прилетів метелик. Іменник сказав: «Він мій!» Заспівав соловей :«Він мій!», прилетів горобець – «Він мій!», стрибнув коник-стрибунець – «Він мій!», йде хлопчик – Він мій!». Коли ж король побачив дівчинку, то сказав: «Вона моя! Моя також земля, береза, осика, трава, білка і багато всього.»

         На все інше Іменник сказав: «Воно моє». Моє озеро, море, курча, кошеня, вікно, білченя та інше. Все було записано в журналі у три стовпчики:

         «чоловічий рід – він мій»,    «жіночий рід – вона моя»,   «середній рід – воно моє».

 

Казка про відмінки

         Не далеко, не близько,

         Не високо, не низько,

         За чорнильними морями,

         Паперовими горами,

         В граматичному царстві,

         В лісі Іменників,

         На галявині Відмінювання

         Жили-були брати-відмінки.

Усіх гостей, які з’являлися на галявині, вони запрошували до себе. На великий круглий стіл ставили самовар, смачне печиво, варення, вмощувались зручненько і слухали уважненько, що розповідав їм гість. Кожного цікавило своє.

Називний питає Хто ти? Що ти?

Хоче він про наслідки роботи

І про себе чути лиш похвали.

Щоб тебе як приклад називали.

Родовий доскіпує свого –

Хоче знати він: Кого? Чого?

І про тебе знать, якого роду,

Що немає роду переводу.

Все Давальний дасть – не жаль йому,

Але хоче знать: Кому? Чому?

Знать про тебе, гожого на вроду,

Що даєш і ти свому народу?

У Знахідного свої потреби:

Він – Кого? і Що ? – питає в тебе.

І кого ми всі за друзів маєм,

І що друзі роблять нам навзаєм?

А Орудний хоче знать: Ким? Чим?

У труді орудуй разом з ним.

Хоче знать: що здатний ти утнути?

Чим ти сильний? Ким ти хочеш бути?

А Місцевий – Де? В якому місці?

Хоче знати – у селі чи в місті?

Все нове, про що  дізнавались братики-гномики, було їм дуже цікавим. І відмінки завжди розповідали про ці зустрічі своїй матусі – Українській мові.

Ігровий початок уроку

         Казкові герої – Червона Шапочка, Буратіно, Гномик, Мудрий Дуб, Бабуся Множина, Дідусь Однина, Веселий Чомусик допоможуть значно полегшити процес сприймання матеріалу, запам’ятовування мовних явищ, граматичних категорій іменника.

         Повідомлення теми і матеріалу уроку у віршованій формі викличе неабиякий інтерес та допоможе учням без великих зусиль засвоїти правила, що вивчаються на уроці.

*****

         Починаємо вивчати

         Ми тепер частини мови.

         Всіх їх треба добре знати,

         Щоб здобути знань основи.

        

         Перша з них – іменник, друзі.

         Цю частину люблять дуже,

         Бо усе вона назве,

         Дасть імення золоте.

 

         Мама, мир і Україна.

         Сонце, небо, світ, людина,

         Звуки, букви, слово, мова –

         Ось частина ця чудова.

 

         Хто? Сестричка, нянька, батько,

         Пташка, білочка, зайчатко.

         Що? Земля, ріка, діброва.

         Книжка, зошит, ручка,  школа.

 

         Вивчим цю частину мови,

         Що іменником зовем

         Бо вона така важлива –

         Без неї ми не проживем!

 

*****

            Іменник – від слова «ім’я» ,

         Предмети всі називає,

Істота – хто?, неістота – що ?

Отак він про них запитає.

 

Якщо це прізвище, ім’я

Чи назва міста чи села,

А також гір, річок, країн –

Це власні назви, зрозумів?

 

З великої букви пиши

Іменники власні завжди.

Загальні з малої напишем,

Наприклад: вулиця, селище, місто.

 

Іменник має два числа –

Однина і множина.

Один предмет – це однина,

Два і більше – множина.

 

Буває в реченні іменник

Головним членом і другорядним.

Підметом тоді буває.

Як на питання хто? і що? відповідає.

На етапі актуалізації знань учням варто пропонувати дидактичні ігри репродуктивного характеру: «Засели будиночки», «Телефон», «Відшукай іменник», «Хто? Що?», «Рід», «Іменники на одну букву». Увага гравців фіксується на пошуках раціональних шляхів виконання завдань, допомоги один одному, в результаті учні вчаться правильно оцінювати свої ігрові дії, зіставляти з ігровими діями інших учнів.

           На етапі засвоєння нового матеріалу можна використовувати складніші ігри частково-пошукового характеру: «Чарівний стілець», «Лото», «Хто перший», «Продовж ланцюжок», «Подай сигнал», «Утвори слово», «Пропоную – вибираю», «Відмінковий ланцюжок». Учасникам гри надається можливість відчути, яким чином від якісного виконання завдання кожним учасником залежить виконання ігрового завдання партнером і, в кінцевому підсумку, результат гри. Учитель на цьому етапі формує у школярів уявлення про значимість якісного виконання свого ігрового завдання.

            Під час закріплення і повторення навчального матеріалу пропонуємо планувати дидактичні ігри пошукового характеру: «Хто більше», «Ланцюжок», «Однина і множина» Учні вчаться моделювати, аналізувати та оцінювати дії партнерів по грі. Позитивні взаємовідносини між гравцями, вміння розподілити матеріал, уміння домовитись у грі позитивно впливають на активізацію навчальної діяльності учнів.

            На етапі контролю знань можна застосовувати дидактичні ігри творчого характеру: «Кола на воді», «Весняні іменники», «Ідемо в ліс», «Ланцюжок загадок», «Римування», «Квіти рідного краю», «Професія». Учням дається можливість творчо виконувати ігрове завдання. Опора на творчість передбачає зацікавленість учасників в кінцевому результаті гри команди, прагнення виконувати ігрове завдання швидко і правильно.

 Дидактичні ігри, ігрові вправи і прийоми дають можливість учителеві не тільки підвищити активність учнів на кожному етапі уроку під час вивчення теми «Іменник», а й залучити пасивних до творчої розумової діяльності. Крім того, зазначають психологи, вони знижують утому школярів, зацікавлюють змістом уроку, створюють емоційне піднесення, захоплення, радість. Учені довели, що коли дитина здійснює розумову діяльність із захопленням, вона не відчуває втоми, навіть якщо витрачає багато часу на виконання завдань. І навпаки, дитина швидко втомлюється, якщо виконує легкі й одноманітні завдання.  

 

Тема: Загальне поняття про іменник

Гра « Телефон»

Обладнання: картки іменників у вчителя.

Завдання: правильно повторити почуті іменники в тій чи іншій послідовності, що прочитав учитель.

Хід гри: учитель читає іменники кожного рядка, учні повторюють їх в тій же послідовності. Переможцем вважається той, хто правильно повторить іменники.

Матеріал для гри: картки.

1 картка

Перець, помідор, огірок, капуста.

2 картка

Літак, автобус, трамвай, тролейбус.

                                                           3 картка

Яблуко, абрикос, слива, вишня.

 

Гра «Згрупуй слова»

Обладнання: картки зі словами.

Завдання: для того, щоб продовжити нашу подорож, необхідно із поданих слів обрати і згрупувати слова, близькі за значенням.

Матеріал для гри:

Столяр, будинок, будова, фабрика, справа, завод, труд, метелиця, робота, завірюха, шило, праця, комбінат, хуртовина, хуга, сівалка, заметіль.

 

Гра «Знайди свою пару»

Обладнання: картки зі словами.

Завдання: утворити синонімічні пари слів, скласти з ними розповідні речення.

Хід гри: дівчаткам роздаються слова з лівого стовпчика, хлопчикам – з правого. Діти шукають і утворюють синонімічні пари, складають з ними речення.

Матеріал для гри:

Ледар
Ворота
Вівчар
Заметіль
Відраза
Вогнище
Викрик
Базар
Буква
Завірюха
Брама
Огида
Вигук
Ринок
Нероба
Чабан
Літера
Ватра
 

 

Гра «Протилежні значення»

Обладнання: картки зі словами

Завдання: підібрати і записати слова – назви предметів із протилежним значенням.

Матеріал для гри:

День –
Літо –
Хлопчик –
Вечір –
Мир -
 

 

 

Гра «Знайди свою пару»

Обладнання: картки зі словами.

Завдання: утворити антонімічні пари слів, скласти з ними питальні речення.

Хід гри: дівчаткам роздаються слова з лівого стовпчика, хлопчикам – з правого. Діти шукають і утворюють антонімічні пари, складають з ними речення.

Матеріал для гри:

Місяць
Ранок
Добро
Перемога
Горе
Сльози
Закінчення
Холод
Темрява
Радість
Поразка
Сонце
Зло
Вечір
Сміх
Світло
Спека
Початок
 

 

Гра « Відшукай іменник»

Обладнання: картки зі словами.

Завдання: відшукати іменник, плеснути в долоньки.

Хід гри: вчитель читає слова з карток, а діти, почувши іменник, плескають в долоньки. Переможцем стає той, хто правильно знайде іменник.

Матеріал для гри:                                 

1 картка

Мете, замети, метений, заметіль.

                                                        2 картка

Біліє, білий, білизна.

 

Гра « Весняні іменники»

Обладнання: зошит, ручка.

Завдання: за 3 хвилини написати в зошитах іменники весняної тематики.

Хід гри: працюють учні класу або окремої групи в зошитах. Переможцем вважається той учень, який написав правильно найбільшу кількість іменників. Тематику  слів можна змінювати в залежності від пори року.

 

Гра « Іменники на одну букву»

Обладнання: письмове приладдя.

Завдання: за 3-5 хвилин дібрати і записати іменники на одну букву.

Хід гри: ведучий пропонує на певну букву дібрати і записати іменники, що відповідають на питання що? (або на питання хто?). Наприклад: на букву в: веселка, віник, ворота, велосипед. Переможцем вважається той, хто протягом визначеного часу правильно запише найбільшу кількість таких слів.

 

 

 

Гра «Відгадай іменник»

Завдання: протягом 1 хвилини відгадати якнайбільше слів – змагаються 3 учні (по одному з ряду)

Хід гри: учень тримає в руках картку, мовчки читає іменник, пояснює його іншими словами, а діти мають відгадати яке це слово. Наприклад:

Де все продається – магазин

Ви його їсте щодня – хліб

Холодне і солодке, дуже люблять діти – морозиво і т. д.

Перемагає той учень, у якого однокласники відгадали найбільше слів.

Магазин
Хліб
Морозиво
Продавець
Їдальня
Вода
Мило
Зошит
Крейда
Вовк
 
Лікарня
Цукерка
Сани
Ложка
Лікар
Машина
Річка
Парта
Бабуся
Лисиця
Телевізор
Пес
Дідусь
Книжка
Двері
Штани
Чай
Комп’ютер
Хата
Спортзал
Дошка
Вікно
Подушка
Лампа
Нитки
Язик
Заєць
Мама
Шапка
Лимон
 
Школа
Тато
Ручка
Пенал
Учителька
Музика
Перерва
Дзеркало
Альбом
Голка
 
Ліжко
Підручник
Сніг
Стіл
Брат
Портфель
Одіяло
Каструля
Киця
Пиріжок
 

 

 

                   Тема: Іменники, що означають назви істот і неістот

                  

                                                        Гра « Лото»

Обладнання: картки зі словами, червоні та зелені кружечки.

Завдання: закрити на картці червоним кружечком ті іменники, що відповідають на питання хто?, а зеленим – що відповідають на питання що?

Хід гри: кожному учневі роздаються картки і кружечки; по сигналу розпочинають закривати іменники, що відповідають на питання хто? червоним кружечком,а зеленим – іменники, що відповідають на питання що ? Переможцем вважається   той, хто правильно виконав завдання.

 

                                               Гра «Хто більше»

Обладнання : секундомір.

Завдання: назвати іменники, що відповідають на питання хто?

Хід гри: учитель ділить клас на дві команди (5 дівчаток і 5 хлопчиків), потім включає секундомір, а діти по черзі (за 10 секунд) називають іменники, що відповідають на питання хто?

 

Гра « Хто? Що?»

Обладнання : малюнки будиночків із підписами: Хто? Що?, конверт із картками слів.

Завдання: прочитати слова з карток, розмістити слова – назви істот та неістот у відповідні будиночки з питаннями.

Хід гри: викликаний учень отримує конверт і розподіляє слова за групами у відповідні будиночки. Гру можна повторити кілька разів, заздалегідь підготувавши завдання.

Матеріал для гри: картки.

1)    Білочка, мама, клей, зошит, вуж, чобіток, учень.

2)    Зозуля, вікно, книга, бабуся, ведмідь, цукерка.

3)    Жираф, пенал, вінок, огірок, джміль, ластівка.

 

Гра « Ідемо в ліс»

Обладнання: зошит, ручка.

Завдання: за 3 хвилини написати в зошиті іменники, що означають назви істот та неістот, які ми можемо назвати, перебуваючи в лісі.

Хід гри: учитель ділить учнів класу на дві групи: 1 -  пише іменники, що означають назви істот, 2 – що означають назви неістот. Переможцем  в кожній групі вважається той учень, який написав найбільше іменників.

 





Тема: Власні і загальні іменники                                          

                                               Гра «Давай познайомимось»

Обладнання: індивідуальні картки з завданнями.

Завдання: записати відповіді.

Хід гри: уявіть, що ви потрапили на іншу планету. Тут вас зустрічають інопланетяни. Вони хочуть з вами познайомитись. Розкажіть їм про себе.

Матеріал для гри:

Моє прізвище
Моє ім’я
Ім’я моєї мами
Ім’я мого батька
У мене є братик
Мою сестричку звати
Мій товариш –

 

Гра «Вибери потрібну букву»

Обладнання: малюнок хлопчика Володі, зайчика, текст «Знахідка»

Завдання: вставити потрібну букву, щоб допомогти Володі потоваришувати із зайчиком.

Матеріал для гри:

Знахідка
     Володя йшов лісовою стежиною і побачив (З з)айчика. Хлопчик упіймав його і поніс додому. У (В в)олоді були (С с)обака (Б б)ровко і (К к)отик (М м)урчик. Вони потоваришували із (З з)зайчиком (В в)уханчиком.
 

 

Гра «Домашні тварини»

Обладнання: Малюнки собаки, корови, кота, кози, коня, картка із завданнями.

Завдання: сьогодні на урок до нас завітали домашні тварини. Їх господарі забули дати їм клички і тварини просять зробити це вас.

Матеріал для гри:

собака
корова
кіт
коза
кінь

 

Гра «Пеньочок»
Обладнання: малюнок пеньочка, картки зі словами.

Завдання: у кожному рядку слів є зайве слово – пеньочок. Перепишіть всі слова, а зайве підкресліть, щоб не перечепитись через нього і продовжити свою мандрівку далі. Поясніть, чому підкреслили саме це слово.

Матеріал для гри:

Донецьк, Дніпро, Львів, Київ, Одеса.
Дунай, Десна, Полтава, Дністер, Рось.
Пушок, Сірко, Рекс, Дружок, Чернівці.
Микола, Оксана, Леонід, Петренко, Софія.

 

Гра «Продовж ланцюжок»

Обладнання: письмове приладдя, аркуш паперу.

Завдання: продовжити ланцюжок іменників – власних назв, щоб кожен кінцевий звук попереднього слова був  першим звуком наступного слова.

Хід гри: діти одержують аркуш паперу, на якому записаний іменник, і продовжують

ланцюжок іменників – власних назв, щоб кожен кінцевий звук попереднього слова був першим звуком наступного слова.

Матеріал для гри:

1 варіант: Полтава -  … - … - … - … .

2 варіант: Харків - … - … - - … .

 

Гра «Зупинка «Річкова»

Обладнання: малюнок човна, текст.

Завдання: наш човен зупиняється на наступній зупинці. Вам потрібно виписати тільки назви річок.

Матеріал для гри:

     Дніпро – довга могутня річка. У Дніпро впадають такі річки: Десна, Прип’ять, Ірпінь, Тетерів, Рось, Сула, Псьол. На берегах Дніпра розташовані міста: Київ, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Херсон, Черкаси, Кременчук, Канів.

 

 

Гра «Хто перший»

Обладнання: письмове приладдя.

Завдання: дібрати і записати 5 власних іменників у зошит. Переможцем вважається той, хто першим правильно виконає завдання.

 

Гра «Засели будиночки»

Обладнання: малюнки будиночків із підписами «Власні назви», «Загальні назви»; картки зі словами – власними і загальними іменниками.

Завдання: читаючи слово з картки, «поселити» його у відповідний будиночок, повторити правило правопису власних і загальних іменників.

Хід гри: викликаний учень читає слова з карток і розміщує у відповідний будиночок, коментуючи при цьому свій вибір. Гру можна повторити кілька разів, викликаючи різних учнів.

Матеріал для гри: картки.

1)    Річка, Антон, Дніпро, озеро, вулиця, Карпати.

2)    Ворскла, море, газета, Інна, Київ, гори.

 

                                  Гра « Прізвище, ім’я, по батькові»

Обладнання: картки

Завдання: утворити від прізвища ім’я та по батькові і закріпити з учнями правопис таких слів.

Хід гри: клас ділиться на три групи: 1 – читає з картки прізвище, 2 – утворює ім’я, 3 – називає по батькові: Петров Петро Петрович і т.д.

 

                             Тема: Змінювання іменників за числами

 

Гра «Зимові слова»

Обладнання: картки зі словами

Завдання: з набору слів вибрати ті іменники, що живуть тільки взимку. Записати їх за зразком «один – багато».

Матеріал для гри: сніг, велосипед, мороз вікно, пороша, віхола, день, вітер, вулиця, поле, бурульки, туман, дерево, дощ.

 

Гра «Подай сигнал»

Обладнання : сигнальні картки «однина», «множина».

Завдання: правильно визначити число іменників сигнальною карткою. Переможцем

вважається той, хто правильно виконає завдання.

Матеріал для гри: набір слів: стіл, окуляри, лимон, рукавички, грибок, руки, книжка, сонце,  мороз, лижі, парта, машини, зошити, заєць, м’яч.

 

Гра «Однина та множина»

 

Обладнання: конверти «однина» та « множина», навчальне письмове приладдя, картки з іменниками.

Завдання : розкласти в конверти картки з іменниками.

Хід гри: учні розкладають картки з іменниками в конверти « однина» та «множина».

Перемагає той, хто правильно і швидко виконає завдання.

Матеріал для гри: слова на картках: ліс, гриб, дуб, ведмідь, книги, верби, мед, ліси, сніг, берези, тварини, лижі.

 

Гра « Чарівне листя»

Обладнання: листочки із записаними на них іменниками в однині та множині, кошики.

Завдання: вибрати листочки і іменниками у однині та множині.

Хід гри: 2 учні по команді збирають у кошики листочки: 1 учень – іменники у множині, 2 учень – в однині. Перемагає той, хто швидше виконає завдання. Гру можна повторити, використовуючи інший набір слів.

Матеріал для гри:

1)    моря, діти, куля, колосок, машини, дороги, жоржини, кораблі.

2)    фонтан, сито, фонтан, хлопці, міста, очерет, жінка, лілії.

3)     

Гра «Розділи відгадки»

Обладнання: загадки.

Завдання: відгадати загадки, відгадки записати в 2 стовпчики: іменники, які вживаються лише в однині і іменники, які вживаються тільки в множині.

Хід гри: учитель читає загадки, учні відгадують і записують у 2 колонки

Матеріал для гри:

У зимову веселу пору
Ми кращі друзі дітвори.
Вивозять двти нас нагору,
А ми веземо їх з гори. (Сани)
Мию, мию без жалю,
Мию там, де брудно.
Цю роботу я люблю,
Та від неї худну. (Мило)
Ці кристалики тверді
Аж іскряться.
Народились у воді,
А води бояться. (Сіль)
Білий як сніг,
В пошані у всіх.
До рота попав –
Там і пропав. (Цукор)
Воно дуже просто зветься,
Завжди куркою гребеться.
Як за хвіст його потягнеш –
Щось захопиш і дістанеш.
А як станеш на головку,
То по лобі влупить ловко. (Граблі)
Хто входить і виходить –
Нам першим руку подає.
Ми стоїмо завжди при вході,
Нас у хаті кілька є. (Двері)
Рідке, а не вода, біле, а не сніг. (Молоко)
Шкварчить, верещить, коли в казані кипить. (Сало)
Свїх очей не маю, а бачити допомагаю. (Окуляри)
У полі народився, до їжі згодився. (Хліб)
В печі боки обпекла і в стіну міцну лягла. (Цегла)
Ця рідка рідина не солодка, а їдка,
Та на користь ця вода, гоїть рани всі вона. (Йод)
Сидить у діжці, спускає ніжки. (Тісто)

Немає коментарів:

Дописати коментар